Nuffnang Ads

Wednesday 20 July 2011

Canon VS Nikon


PENGENALAN


  
Nikon dan Canon yang baik antara satu sama lain. Setiap syarikat multi-bilion dolar optik yang telah membuat beberapa optik terbaik di dunia untuk pengguna yang banyak, aplikasi ketenteraan dan industri selama beberapa dekad dan dekad.
Setiap membuat kanta sebagai sebahagian daripada berjuta-juta dolar steppers yang digunakan dalam membuat cip elektronik dengan ketepatan apa-apa yang lebih diperlukan untuk fotografi, dan masing-masing membuat optik lain yang menjual selama beratus-ratus ribu ringgit dalam aplikasi lain. Mereka masing-masing membuat kamera dan lensa kita daripada barangan yang sama dari mana mereka mencipta produk-produk lain.
Saya tidak melanjutkan ini kagum yang sama ke arah lensmakers diskaun, tetapi saya ini berkenaan untuk Nikon dan Canon dan Pentax dan Leica dan Fuji dan Zeiss yang telah membuat lebih daripada kamera yang lebih panjang daripada yang saya telah hidup. Saya mempunyai topi Tokina, yang berkaitan dengan Hoya, yang setakat yang saya tahu pembuat kaca optik terbesar di planet ini, dan yang kaca didapati di bahagian-bahagian kanta semua orang.
Mereka adalah berbeza, tetapi sama seperti yang baik. Sesiapa yang cuba untuk memberitahu anda bahawa salah satu atau yang lain adalah sampah tidak memberi perhatian, dan kemungkinan besar tidak mempunyai yang lain untuk menjual anda. Nikon dan Canon bersaing begitu berat terhadap satu sama lain bahawa jika seseorang itu benar-benar adalah lebih baik atau lebih buruk lagi, mereka akan pergi daripada perniagaan lama dahulu.
Saya lebih suka Nikon DSLRs, dan kompak Canon. Sama seperti lain-lain lagi memilih DSLRs Canon dan Nikon Coolpix kompak.
Tahun kepada satu tahun biasanya mempunyai kelebihan yang lain. Mereka cenderung melonjak antara satu sama lain ke depan dan ke belakang.
Saya telah menembak Nikon sejak tahun 1980. Saya tidak pernah mempunyai apa-apa sebab untuk menjual segala-galanya dan mulakan sekali lagi. Mengapa saya? Saya mempunyai lebih kanta setengah lusin pada bila-bila masa, walaupun saya berada di sekolah.
Jika saya tidak bermula lebih hari ini, saya sama mungkin hendak pergi Canon. Saya telah A70 Canon dan SD700 titik-dan-pucuk, tetapi tiada Nikons. Saya telah Canon QL-17 rangefinder kamera, bukan Nikon. Saya lebih suka ergonomik DSLRs Nikon saya, tetapi itulah saya.
Saya bersemangat tentang hari ini gear Nikon kerana ia lebih baik dan lebih murah daripada apa yang saya terpaksa menggunakan 10 atau 20 tahun yang lalu. Hidup ini sukar di hari fokus manual.Malah buruk sekali kanta zoom Nikon hari ini adalah jauh lebih baik daripada yang fokus klasik manual yang saya gunakan sebelum.Nikon tidak pernah diberikan saya begitu banyak sebagai topi percuma, malah untuk semua publisiti percuma Aku memberi mereka di laman web ini.
Sejak Nikon masih tidak boleh menyerahkan 2005 18-200mm, saya membuat keputusan masa yang mula cuba Canon dan mengkaji semula semua yang saya dapat daripada mereka, terutamanya semua kanta mereka.
Saya sentiasa tertanya-tanya, jadi tiba masanya untuk mengetahui.Saya berharap bahawa dengan menggunakan kedua-dua kamera tidak mengelirukan saya dengan lokasi yang berbeza tombol yang angin sehingga mengganggu keupayaan untuk membuat gambar saya. Saya mempunyai 5D Canon Rebel XTi dalam perjalanan dan akan menguji semua kanta mereka. Saya telah diuji sedikit gear Canon seperti yang anda lihat pada halaman Canon saya yang telah wujud sejak tahun 1999.
Nikon dan Canon masing-masing terutamanya syarikat-syarikat kanta, bukan syarikat kamera. Sedih melihat orang membeli kamera yang baik dan meletakkan di luar jenama kanta ke atas mereka. Sebab utama saya membeli XTi saya adalah untuk menggunakan Canon 10-22mm kanta besar!
Adakah anda tahu bahawa Nikon adalah salah satu daripada membuat terkemuka di dunia mikroskop makmal profesional, sering menewaskan Zeiss dan Leitz? Nikon juga membuat kanta berjuta-juta ringgit dan steppers mekanikal yang digunakan dalam pengilangan semikonduktor. Mereka mempunyai pasaran saham 37%. Kanta dan mekanik menyelesaikan pada 45 nanometer, atau kurang daripada satu per sepuluh daripada panjang gelombang cahaya yang boleh dilihat? Itu lebih 10,000 baris per milimeter!Lihat Precision Nikon.
Canon boleh membuat IC mereka sendiri dan sensor imej, tetapi untuk semua yang kita tahu, Canon boleh menggunakan kanta dan steppers Nikon untuk melakukannya! Mungkin tidak: Canon juga membuat peralatan photolithography steppers dan semikonduktor, dengan penguasaan pasaran sebanyak 20%. (Terima kasih kepada Bates Marshall bagi orang-orang angka)
Canon juga membuat kanta yang sangat besar dengan nisbah zoom 100x untuk televisyen! Ini menjual selama enam angka.
Membuat $ 20,000, $ 2,000 atau $ 200 kanta sama ada untuk Canon atau Nikon adalah permainan kanak-kanak. Barangan besar mereka menjual dalam lingkungan $ 200,000 kepada $ 2,000,000. Kami jurugambar dapat mendapat manfaat daripada semua.

 
Keserasian SISTEM
Nikon
Kebanyakan kamera Nikon dan kanta yang dibuat sejak tahun 1959 adalah bersesuaian dengan satu sama lain.
Sistem Nikon begitu terkenal saling boleh kendali pelbagai dekad bahawa saya telah Sistem Nikon Keserasian halaman membincangkannya.
Canon
Kamera Canon boleh menggunakan kanta Nikon, tetapi kamera Nikon tidak boleh menggunakan kanta Canon.
Sebaliknya, Canon dipancur keserasian ke lubang tandas dan pada tahun 1985 apabila ia mewujudkan sistem baru dan benar-benar tidak serasi AF kamera dan kanta yang dipanggil EOS.Tiada apa-apa jua kerja-kerja bersama-sama sebelum atau selepas jurang besar tahun 1985.
Untuk kredit Canon EOS sistem baru adalah reka bentuk yang lebih baik daripada mount Nikon lama, tetapi lama Canon FD fokus kanta pengguna, sekali digalakkan sebagai "tak habis-habis" oleh Canon, adalah sia-sia hari ini pada kamera Canon moden. Kontras ini untuk Nikon, di mana hanya kira-kira kanta setiap pernah dibuat kerja-kerja membengkak, dengan beberapa batasan, pada setiap kamera jenama baru.
Tiap-tiap Canon AF kanta bekerja pada setiap kamera Canon AF, termasuk SLRs digital, kecuali lensa Canon EF-S, yang hanya bekerja pada beberapa kamera terbaru 1.6x. Canon 1980 AF kanta bekerja pada setiap kamera Canon.

 
PENGHANTARAN
Satu perbezaan yang besar antara Nikon dan Canon penghantaran produk-produk baru.
Satu perkara yang baik mengenai Nikon bahawa mereka mengumumkan produk beberapa bulan sebelum mereka menjadi tersedia. Anda tidak pernah merasa seperti orang bodoh telah membeli sebuah kamera yang berlaku usang keesokan harinya.Canon, di sisi lain, biasanya mempunyai kamera tersedia apabila mereka mengumumkan mereka, jadi anda boleh mendapatkan terperangkap dalam keadaan tidak bersedia.
Malangnya Nikon adakah ini kesalahan. Ia baik untuk mengumumkan sesuatu yang beberapa bulan sebelum ia keluar, tetapi buruk untuk mengambil pesanan dan tidak mampu untuk menyampaikan.
Nikon telah melakukan ini sekurang-kurangnya sejak tahun 2000.Mereka mengumumkan VR 80-400mm pada bulan Januari, 2000.Ia adalah setahun dan setengah kemudian sebelum anda boleh membelinya dengan mudah!
Nikon Mengumumkan D100 pada bulan Februari 2002 dan ia adalah satu tahun sehingga anda boleh mendapatkan mereka dengan mudah. Saya telah membeli D1H satu minggu sebelum, tetapi tidak bimbang walaupun saya lebih suka D100 itu, kerana saya tidak mempunyai 9 bulan untuk menunggu selama satu.
Nikon mengumumkan 12-24mm pada bulan Februari 2003 dan mengambil masa setahun sehingga mereka mudah untuk mencari.
Nikon mengumumkan D70 pada bulan Februari 2004. Bahawa hanya mengambil beberapa bulan untuk mendapatkan.
VR 18-200mm telah diumumkan pada November 1st, 2005. Nikon masih tidak dapat kapal mereka kepada semua orang yang telah mengarahkan mereka lebih setahun kemudian.
Sejak pembaca yang begitu banyak bertanya kepada saya untuk mengkaji semula Canon, saya telah memutuskan mengenai masa.Canon sebenarnya kapal produk mereka.
Bertentangan dengan beberapa kepercayaan, saya akan dibayar apa-apa dan tidak taat setia kepada Nikon atau Canon yang lain daripada yang telah menggunakan produk hebat mereka untuk dekad yang lalu.

 
SEJARAH
Anda perlu tahu sejarah di sebalik bangsa ini untuk memahaminya.Berikut adalah pengalaman peribadi saya, yang menjangkau empat dekad.

 
Awal 1900-an
Canon dan Nikon mempunyai kedua-dua sekitar bersaing antara satu sama lain sejak awal tahun 1900-an. Saya akan melangkau hari-hari awal dan Perang Dunia Kedua kerana anda boleh membaca di tempat lain.

 
Tahun 1970-an
35mm SLR saya yang pertama kamera, dibeli ketika saya berumur 11 tahun pada tahun 1973, adalah satu MINOLTA. Anda boleh melihat dan kualiti foto pada halaman Photography Malam saya.Saya dinaik taraf kepada kamera impian saya, MINOLTA SR-T-102, sekitar tahun 1974.

 
1980
Pada tahun 1980, saya mahu semua kanta saya untuk menggunakan penapis saiz yang sama, jadi saya boleh menukar mereka dengan mudah sambil mengambil gambar dari kapal terbang kecil ibu saya. MINOLTA memandu saya kacang dengan menggunakan saiz penapis yang berbeza setiap kali mereka restyled kanta mereka. Saya telah membeli kamera Nikon F2AS pengguna dan membunuh kanta fokus manual. Saya menjual gear MINOLTA kerana saya fikir Nikon adalah lebih baik.
Pada tahun 1980, Nikon adalah raja tidak dipertikaikan kamera pro 35mm. Untuk harga yang sama seperti Canon, saya mendapat apa yang saya fikir adalah kualiti jauh lebih baik mekanikal dan akses yang lebih baik kepada gear sewa. Saya juga fikir ia sejuk untuk mempunyai kamera yang sama yang digunakan oleh wartawan lain.
Saya masih terlalu bodoh untuk menyedari bahawa 1.) Orang-orang yang menembak landskap menggunakan 4 x 5 kamera, tidak 35mm, dan 2) Kesemua kamera dalam format yang sama melaksanakan yang sama.

 
1985
MINOLTA mencipta autofocus SLR pada tahun 1985. Beberapa tahun kemudian, Canon dan Nikon telah mereka juga. Profesional ketawa pada idea.
Kamera dan lensa Nikon AF benar-benar serasi dengan kanta yang lebih tua dan kamera. Ini adalah baik kerana kebaikan semua mempunyai beribu-ribu ringgit yang dilaburkan di dalam kanta manual mereka. Ia adalah no-brainer untuk membeli kamera Nikon AF yang baru kerana ia adalah serasi dengan tiap-tiap sesuatu.New AF kanta yang bersesuaian dengan kamera fokus manual.Mereka masih! Nikon mengukuhkan sebab untuk menembak Nikon sebagai pro: tiada siapa yang terpaksa bermula dari awal lagi.Pergi ke AF di Nikon mudah.
Kamera Nikon AF telah motor di dalam badan untuk memberi tumpuan kanta mekanikal melalui skru kecil dalam gunung kanta.Mereka masih lakukan.
Canon mereka bentuk sistem AF mereka dari awal, dan menggunakan kanta gunung benar-benar baru dan tidak sepadan.Kanta setiap motor masing-masing di dalam mereka. Jika anda menembak Canon, anda terpaksa buang semua kanta dan badan-badan anda dan mula dari awal. Tidak baik! Untuk pergi ke Canon AF, anda terpaksa beli semula seluruh sistem anda dengan gear baru AF.

 
1990
Kelebihan akhirnya mula menggunakan kamera AF sekitar tahun 1990 dan menyukai mereka. Satu teensy-weensy masalah di sekeliling adalah bahawa kamera Nikon AF tidak dapat memberi tumpuan dengan cukup pantas untuk sukan. Kamera Canon bekerja besar. Kelebihan yang menembak sukan dibuang gear Nikon mereka dan berpindah ke Canon beramai-ramai. Penembak Sukan masih lebih banyak menggunakan Canon atas sebab-sebab ini. Saya bercanda tentang AF perlahan menjadi masalah anak berumur belasan tahun: mengapa Nikon kehilangan kunci dua puluh tahun di pasaran kewartawanan pro dan tidak pernah memenangi kembali!
Tidak seperti tahun 1980, pada 1990-an kamera Canon berkembang menjadi sebagai profesional seperti Nikon. Mereka telah bertanding leher dan leher untuk pelanggan yang sama sejak.
Kelajuan AF Nikon baik sebagai Canon hari ini, tetapi tiada siapa yang akan menjual segala-galanya dan bermula dari awal tanpa sebab yang sangat baik.
Sebagai a pro anda memiliki banyak gear, semua dibeli pada masa yang berlainan. Semuanya perlu bekerjasama sebagai satu sistem. Amatur membeli badan dan kanta bersama-sama, manakala pro menambah dan memadam setiap badan dan lensa dari sistem mereka kerana ia masuk akal. Kecuali dalam kes kecurian jumlah, anda tidak akan mendapat peluang untuk memulakan semula dari awal.
Lebih baik prestasi AF ialah mengapa sukan pro kiri Nikon pada tahun 1990-an. Ada pernah apa-apa jua yang menarik yang cukup sejak itu untuk mendapatkan mereka semua untuk menukar kembali. Kerana itulah anda melihat semua kanta putih di acara-acara sukan. Ingat, sukan hanya sebahagian daripada gambar foto. Jurugambar Landskap telah menggunakan 4x5 "filem selama lebih 100 tahun dan tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda yang berubah-ubah tidak lama lagi. Orang-orang yang terbaik jarang menggunakan Canon atau Nikon.

 
1999
Nikon mengada-adakan D1 profesional, pertama praktikal di dunia digital SLR. Ia adalah $ 5,000 dan telah 2.7MP. Nikon menjadi pemimpin dalam profesional digital.
Saya telah membeli Nikon AF pertama saya, F100, dan suka begitu banyak saya akhirnya digulung membeli semua peralatan AF yang baru anyway.

 
2000
Canon memperkenalkan DSLR sendiri mereka pertama, D30 pengguna. Ia mempunyai kualiti imej yang sama sebagai logam Nikon D1, tetapi untuk hanya $ 3,000 dalam plastik. Ia juga telah 3MP.

 
2001
Canon mengumumkan EOS-1D pada 25 September 2001. Canon bergerak ke hadapan Nikon dalam arena digital.

 
2002 - 2004
Nikon tidak memperkenalkan banyak, manakala Canon sangat sibuk. Tiap-tiap kali Nikon tidak mengumumkan satu DSLR baru, Canon outdoes mereka minggu depan.

 
2005 - 2006
Nikon, D70 adalah kegemaran saya sejak lebih baik dibina Canon 20D. Saya lebih suka operasi D70 lebih cepat, khususnya, akses segera D70 Trims kira-kira putih, yang diperlukan untuk setiap pukulan, lebih perlu pergi ke menu pada 20D.
Pada tahun 2006, Canon mengagak firmware yang di 20D dan memanggil satu 30D, yang saya mendapati tidak kompetitif dengan D200. Apa mereka berfikir? Nikon leapfrogged mereka dengan D200. D200 berlaku gerhana apa-apa jua yang Canon telah lakukan, termasuk 5D Canon yang menelan belanja tiga kali ganda.
Saya sentiasa mengagumi Canon 28 - 135 IS kanta. Nikon telah tiada yang serupa. Nikon memperkenalkan 18 yang menakjubkan - 200 VR untuk digital, yang gerhana Canon lebih awal 28 - 135.
Satu masalah besar: Tiada siapa yang boleh mendapatkan Nikons. Ia tidak kira bagaimana sesuatu yang besar jika anda tidak boleh mendapatkan.
Saya membuat keputusan untuk mula mencuba dan mengkaji semula sistem Canon, kerana semua orang telah meminta saya untuk.
Kerana saya suka Nikons saya tidak bermakna bahawa mereka berada tepat untuk anda. Dengan menghabiskan lebih banyak masa dengan Canon, saya berharap dapat belajar apa yang mereka lakukan lebih baik dan berkongsi segala-galanya.

 
Pilihan Peribadi SAYA
Mereka semua memberikan imej yang berkualiti yang sama dalam kelas harga yang sama. Lihat Bunyi saya dan perbandingan Resolusi. Perbezaan ini adalah begitu kecil yang saya perlu terikan untuk melihat mereka dengan carta ujian. Dalam dinamik dunia sebenar mereka tidak dapat dilihat. Saya berlari ujian itu, dan mendapati bahawa apa-apa perbezaan melayan peserta sembang-bilik tidak wujud.
Seperti yang anda patut tahu, saya hanya seorang lelaki yang suka mengambil gambar dan hari ini hanya berlaku mempunyai berjuta-juta orang yang membaca laman web ini, yang adalah pendapat peribadi saya, setiap bulan. Saya tidak mendapat apa-apa alat yang percuma, wang, tajaan, topi atau apa-apa daripada mana-mana syarikat kamera, walaupun apa yang difikirkan.
Ini adalah pendapat saya. Sahabat saya yang memeluk Canon dari Nikon tidak mempunyai masalah. Mereka menolak semua butang atau belayar melalui menu tanpa memikirkan tentang hal itu.Secara perbandingan, saya malas wimp yang suka kamera saya untuk keluar daripada cara saya.
Izinkan saya tahu jika saya mendapat apa-apa yang salah, saya pasti saya terlepas sesuatu.
Ini adalah pendapat saya berdasarkan dekad saya menggunakan SLRs Nikon. Seperti yang saya membeli Canon diri saya ingin tahu saya belajar banyak lagi. Oleh kerana begitu banyak orang bijak menembak Canon, saya mahu belajar apa yang saya hilang. Buat masa ini, di sini adalah hasil pemerhatian saya.

 
Kompak
Saya lebih suka titik-dan-pucuk Canon. Saya suka rendition warna kulit mereka, dan saya tidak boleh untuk kehidupan saya memikirkan menu kamera Nikon Coolpix.

 
DSLRs
Komen-komen ini bandingkan pengalaman saya dengan D200 Nikon, D80, D70 dan D1H saya sendiri dengan Canon 20D, 30D dan XT yang saya telah digunakan.

 
Ketua
Saya suka Nikons saya kerana mereka meletakkan pelarasan penting, ISO, DRIVE, IMBANGAN PUTIH dan KUALITI, kanan di mana saya memerlukan mereka. Saya tidak perlu mana-mana menu untuk tweak mereka, dan saya perlu untuk menyesuaikan diri mereka berkali-kali setiap hari sebagai cahaya dan perubahan mata pelajaran. Canon menyembunyikan lebih daripada ini, seperti manual dan mengurangkan baki putih, menu, yang mendapat dengan cara saya.
Canon menang mempunyai beberapa DSLRS mereka (30D dan 5D) mempunyai keupayaan untuk engkol ketepuan dua kali ganda lebih jauh seperti yang saya boleh Nikons saya.

 
Auto ISO
Saya ketagih dengan AUTO ISO. Canon DSLRs tidak boleh melakukan ini dalam mod program mereka, yang saya terus menjadi marah dan membazirkan masa saya.

 
Smart (hijau-butang) Reset
Saya sentiasa menggunakan Reset Pintar (dua-hijau-butang reset) DSLRs Nikon saya. Mereka menetapkan semula semua barangan ditembak das, seperti WB dan ISO dan dipilih AF sensor dan pendedahan pampasan dan imej dan saiz fail, dan meninggalkan sahaja perkara-perkara yang jarang ditetapkan seperti file penomboran, fungsi adat dan berbunyi bip. Sejak DSLRs Canon kekurangan ini, saya perlu untuk mengesan melalui semua menu sama seperti senarai semak juruterbang sebelum penerbangan.Jika saya tidak, saya sering akan meninggalkan kamera pada kira-kira tungsten dalam putih dan ISO 1600, yang runtuhan kursus semua pukulan yang dibuat cara itu sehingga saya notis dan menetapkan semula mereka semua dengan tangan.


White Balance meninggalkan ditetapkan pada setting custom malam tadi.
Dengan Nikons saya, saya memegang kedua-dua butang hijau dan semua kembali pada normal. Dengan Kanun-kanun saya perlu menyemak secara manual. Arahan Tetapan jelas pada semua mengeset semula, Canon bermakna saya sekali lagi hendak mempunyai untuk mengesan melalui menu untuk menetapkan segala-galanya kembali ke suka saya, seperti tidak berbunyi bip.
Saya format kad saya setiap kali saya memasukkannya ke dalam kamera atau setiap kali selepas saya memuat turun dari mereka dan telah disokong data. Ini mengelakkan kesilapan kemudian.Saya perlu mencari menu di Canon, di mana pada saya Nikons (kecuali untuk D50) apa yang saya lakukan adalah bekerja kedua-dua butang merah FORMAT.

 
Flash Kawalan
Nikons memberi saya lebih banyak pilihan sync flash. Mereka dilabel dengan baik dan mudah untuk menetapkan tanpa menu.Canon menyembunyikan mereka di dalam mod yang lain jauh ke dalam menu.
Sebagai contoh, pilihan Tirai Belakang penting tersembunyi di dalam Fungsi Custom 30D 15, manakala walaupun murah Nikon D50 mempunyai sync butang flash sendiri.
Sync perlahan tidak boleh dipilih secara berasingan ke atas Kanun-kanun. Mod Program sentiasa menggunakan kelajuan yang lebih cepat kira-kira 1 / 60 sebagai had yang lebih rendah. Mod TV, Av atau M menggunakan sync perlahan secara lalai. Lihat p.92 manual 20D Canon untuk maklumat lanjut.
Ini adalah terlalu buruk: saya sentiasa menembak Nikons saya dalam Program, dan menetapkan flash shutter paling perlahan kelajuan apa yang saya mahu, biasanya 1 / 30 atau 1 / 15 untuk membenarkan cahaya ambien yang cukup. Ini adalah mudah untuk menukar Nikon, dan hampir tetap dalam batu ke atas Kanun-kanun.
Saya tidak tahu bagaimana untuk menetapkan mod flash manual Kanun-kanun, manakala pada Nikons ia mudah untuk menetapkan kawalan flash jauh wayarles.
DSLRs Nikon saya biarkan saya tahu jika denyar mungkin mempunyai kurang terang (bolt dalam pencari berkelip dengan cepat). Saya tidak pernah melihat bahawa pada Kanun-kanun.Nikon flash unit beritahu saya, di perhentian, oleh berapa banyak mereka telah kurang terang.

 
Autofocus
Saya mendapat keputusan yang lebih konsisten Nikons saya. Ia bukan luar biasa untuk mendapatkan imej unfocused dengan Kanun-kanun saya, dengan cahaya pengesahan AF kamera dinyalakan pada subjek unmoving.
Nikons, terutamanya orang-orang yang baru seperti D200, akan tergantung jika mereka tidak boleh mendapatkan fokus yang sempurna. Kanun-kanun saya yang seolah-olah tidak yang berkenaan, dan mengesahkan fokus walaupun mereka terlepas.
Kanun-kanun saya cenderung untuk menjadi sedikit lebih cepat dengan kanta yang murah, dan kira-kira sama dengan orang-orang yang mahal. Dalam erti kata lain, Nikon membolehkan AF kanta murah ($ 80 - 500) mendapatkan lebih perlahan, kedua-dua kedua-dua jenama kanta pro (c. $ 1.500 pelbagai) sama-sama cepat.

 
Mengunci Flash Kasut
Nikons untuk kira-kira 15 tahun telah mempunyai pin dalam kasut kilat yang bolt flash solidly ke dalam kasut panas. Ianya tidak akan slaid keluar sedikit dan kehilangan sambungan elektrik. Ia film dengan tuil.
Canon adalah masih kembali pada tahun 1970-an. Flash 550EX hanya mempunyai cincin-down plastik skru di bahagian bawah, yang tidak berfungsi, sakit melonggarkan apabila diperlukan, dan melonggarkan sendiri apabila anda tidak mahu ia. Ini keputusan dalam misfiring kilat, kerana hanya sedikit gelinciran cukup untuk mencabut pin elektrik yang kecil.

 
AF Assist Illuminators
Canon mendapat perniagaan sukan penembak dalam tahun 1990-an kerana sistem AF unggul mereka. Hari ini Nikon adalah baik, tetapi kebaikan yang bergerak tidak perlu kembali. Kelebihan mempunyai pelaburan besar dalam gear, ia tidak hanya salah satu kamera. Walaupun saya telah Nikon gear membeli lebih 25 tahun yang lalu bahawa saya masih digunakan hari ini.
Sesuatu yang sangat menjengkelkan mengenai sistem AF Canon telah usaha mereka untuk menggunakan flash pada kamera untuk AF cahaya rendah, membantu. Saya kanak-kanak anda tidak: Canon api kamera off pecah pelbagai dilanjutkan denyar cahaya subjek untuk memberi tumpuan dalam gelap. Setiap kali ini berlaku kita katakan "Apakah palang pintu itu?" dan cuba untuk mematikannya. Ini hanya berlaku di kawasan-kawasan gelap di mana sistem AF tidak dapat melihat dengan cukup, dan sudah tentu mereka adalah syarat-syarat di bawah yang kilat yang berlaku di muka orang yang paling menjengkelkan. Egad.

 
Kebebasan Lens: VR Nikon 18-200mm / IS (apa yang Pengurangan Getaran?)
Canon, dan tiada siapa, membuat apa-apa yang boleh lakukan bagaimana kehidupan mengubah Nikon 18-200mm VR tidak.Terdapat banyak kira jenama-lensa 18-200mm, tetapi mereka tidak mempunyai VR (kritikal di 200mm) dan hanya mempunyai kawalan fokus primitif dengan mengatasi manual tidak segera.
Saya yakin Canon mempunyai salah satu ini yang keluar tidak lama lagi.
Sigma mengumumkan 18-200mm OS (stabil) kanta, tetapi ia hanya f/6.3 (not rated bekerja dengan baik untuk AF, yang memerlukan sekurang-kurangnya f/5.6) dan saya mengesyaki ia mempunyai tumpuan primitif, tidak HSM / AFS / USM. Kita akan melihat, dan saya mengelakkan kanta jenama anyway. Seperti yang saya menjelaskan, seluruh titik kamera Canon atau Nikon adalah dengan menggunakan kanta atasan yang dibuat oleh salah seorang, yang mana kedua-duanya adalah syarikat optik yang sangat serius, tidak seperti jenama off.

 
Pemidang tilik Grid
Yang digital Nikons grid ajaib, pemidang tilik dipilih, percuma!
DSLRs Canon tidak. Anda boleh membeli skrin pilihan untuk 5D, dan manual kesesakan dalam pemidang tilik kamera.
Titik paling dan pucuk dari Canon dan Casio ini, juga tidak DSLRs Canon.
Saya menggunakan grid ini untuk membantu saya mendapatkan gambar tahap. Ia satu perkara pertama yang saya menghidupkan apabila saya mendapat kamera baru.

 
Main semula dan LCD
Nikon D200 saya membolehkan saya menggunakan salah satu menolak untuk membesarkan imej tepat di sensor AF yang telah digunakan. Kanun-kanun masih membuat saya jack sekitar meneka, menatal dan zoom.
Nikons bermain cepat. Canon DSLRs mengambil masa apabila anda cuba untuk memaparkan halaman 9 imej main semula dan flip-olah mereka.
The 20D dan 30D mempunyai artifak dengan main balik dalam kamera. Sepenuhnya dizum, mereka tidak benar-benar menunjukkan apa yang berada di sana, tidak seperti Nikons.
Tiga daripada empat Canon DSLRs saya telah digunakan mempunyai warna yang serius membuang LCD, menjadikan mereka sedikit tidak berguna untuk menetapkan warna seperti yang saya lakukan sementara menembak. Semua Nikon DSLRs dan semua Canon titik-dan-pucuk yang saya telah digunakan telah didenda, tetapi tidak Canon DSLRs. The 30D dan 5D samar-samar, kontras rendah, kehijauan LCD, dan Rebel XT orangish pertengahan-nada. 20D dan Canon titik-dan-pucuk dan semua Nikon SLRs lebih tepat warna.

 
Menerapkan Data
Nikons saya biar saya embed © saya, nama dan nombor telefon ke dalam data EXIF ​​setiap satu daripada 75.000 tembakan yang saya telah dibuat, tiada komputer yang diperlukan. Saya tidak pernah melihat bahawa pada Kanun-kanun.

 
Kawalan perasaan
Nikons Pada saya, satu dial sentiasa menetapkan aperture dan yang lain sentiasa menetapkan pengatup. Pada Kanun-kanun, apa yang dial melakukan apa yang bergantung kepada mod anda.Yang mendorong saya gila - saya perlu mempunyai dial yang sama mengubah perkara yang sama setiap kali saya spin, tanpa mengira cara menembak.
Nikon dimatikan petunjuk pendedahan pampasan jika anda belum menetapkan. Canon daun, walaupun dalam pencari, walaupun ia ditetapkan pada sifar.
Kesukaan saya Nikon ini mudah-mencari-in-the-gelap LCD Cahaya butang. Ia sepusat dengan pengatup; hanya twist. Pada Kanun-kanun, anda perlu berasa di sekitar untuk butang yang berdedikasi.
Ketika anda menekan Cahaya LCD, sama ada di kamera atau di flash, lampu semua. Pada Canon Rebel XT dan EX-550, setiap butang hanya lampu salah seorang daripada mereka!

 
Sistem Automatik Zon Pendedahan dan Pembangunan
Nikons mempunyai mod AUTO Sebaliknya secara lalai (dipanggil nada Pampasan di bawah Image Optimalkan) yang menggunakan Sistem Zon untuk mengoptimumkan Sebaliknya kamera kepada subjek. Ia adalah seksa yang amat besar dalam D1H, dan di D70, D80 dan D200 ia berfungsi untuk dipadankan dengan keadaan.Kanun-kanun tidak mempunyai apa-apa mod: anda harus menetapkan secara manual. Yang berkata, dalam cahaya yang kasar kadang-kadang D200 saya pergi sedikit terlalu rata, dan Kanun-kanun sentiasa kelihatan hebat anyway. Kanun-kanun juga membuat ia mudah untuk menetapkan ini, dengan menggunakan fungsi adat mempunyai butang SET mereka panggil pemilihan segera pelarasan imej pratetap, dipanggil Parameter pada beberapa Kanun-kanun dan "Gaya Image" kepada orang lain.

 
AF Assist Cahaya
Nikon mempunyai lampu kecil yang menjengkelkan pada badan kamera. Canon tidak, dan sebaliknya api kilat dengan siri ultra-menjengkelkan pecah berterusan. Boy, jika mempunyai api kilat kali zillion tidak membawa anda tercampak keluar tempat-tempat yang tiada apa-apa jua.
Lampu pemasa kendiri Canon tidak bekerja sebagai AF membantu lampu seperti yang mereka lakukan pada Nikon.
Untuk kredit Canon, sistem AF mereka karya-karya agung selagi anda mempunyai sekurang-kurangnya ringan sedikit, hanya melupakan dalam kegelapan.

 
Pemidang tilik
Mereka adalah saiz yang sama, tentang kejelasan dan kecerahan, bergantung kepada yang anda membandingkan. Mereka semua mempunyai dioptometricization gesticulatic. Rebels adalah kira-kira saiz yang sama sebagai D50/70, 20D/30D yang agak besar, D80/D200 yang lebih besar, dan saya menganggap 5D Ibu mereka semua.
Saya dapati data-pencari sparser sedikit di Canon daripada di Nikons saya. Saya juga mendapati Canon digital yang nipis dan sukar untuk melihat daripada di DSLRs Nikon saya.
Semua mereka melakukan pekerjaan besar secara automatik mengubah kecerahan paparan untuk dipadankan dengan keadaan ambien.

 
Sensor Saiz
Nikons digunakan untuk semua saiz salah satu. Kanta Tiap-tiap melakukan perkara yang sama setiap pada kamera. Mudah: Saya hanya mempunyai satu set kanta. My 12-24mm melakukan kerja yang sama besar pada kamera setiap. Pada lewat 2007, Nikon juga telah meningkat kepada FX sensor frame penuh, tetapi sekurang-kurangnya bahawa hanya dua saiz sensor.
Canon mengutuk kami dengan tiga saiz sensor yang tidak serasi.Selama dua saiz, 1x di 5D dan 1DS Mk II, kita telah menggunakan kanta 16-35, 17-40 dan 15mm fisheye, dan kamera pengguna 1.6x (20D, 30D, Rebel) kita tidak mempunyai fisheye, tetapi mempunyai 10-22mm cemerlang. Pro menggunakan kamera yang 1.3x (1D) diskrukan: kebaikan yang dapat membuat penggunaan kanta sudut luas dalam laporan berita tidak mempunyai mereka. Tiada fisheyes dan tidak kanta ultrawide untuk kamera 1.3x.
Mengapa saya berkata dikutuk? Kerana seperti yang saya menggali melalui sistem Canon melaporkan, saya telah membuat tiga set jadual untuk setiap kanta. Kanta setiap persembahan berbeza pada setiap kamera format. Sudut ketajaman? Sudut-sudut di tiga tempat yang berbeza!
Untuk menggunakan sistem Canon, saya telah membeli kanta yang berlainan untuk kamera masing-masing. Saya beli 10-22mm untuk XTi dan saudara-saudara, dan mempunyai 16-35 dan 17-40mm ke atas pinjaman untuk memikirkan yang mana satu saya perlu melakukan perkara yang sama pada 5D. Sudah tentu sakit saya adalah keuntungan anda: saya akan melakukan knock-down, drag-out donnybrook antara mereka (memohon maaf kepada Pop Photo meliputi penulis-penulis iklan)
Saya suka wides. Telephotos tidak seperti yang pelik, walaupun 18-55mm, 17-85mm, 17-55mm dan saya lupa apa lagi yang hanya bekerja pada kamera 1.6x.

 
Pemindahan data
Kedua-duanya adalah seperti yang cepat. Orang-orang yang baru adalah cukup cepat untuk menghapuskan pembaca kad.
Nikons saya muncul sebagai cakera keras pada komputer saya.Saya seret dan lepaskan fail sama ada cara, perisian tidak diperlukan. Saya membuat folder dalam kamera, dan memuat turun gambar yang disusun secara langsung dari Nikons saya! Data dari kamera Canon hanya boleh dibaca melalui perisian.

 
Bantuan
Nikons mempunyai "?" butang untuk menerangkan beberapa fungsi menu. Kanun-kanun tidak.
Percuma hidup Nikon USA tech help talian, (800) NIKON-UX, terbuka sepanjang masa, 24/7/365.
Talian bantuan percuma Canon USA, (800) OK-CANON, membolehkan orang-orang yang sangat baik pulang lewat dan pada hari Ahad.
Kedua-dua talian bantuan yang sangat baik! Saya selalu mendapat seseorang yang mengetahui jawapan pada cuba yang pertama.

 
Shots Baki
Ini adalah lebih.
Kanun-kanun bodoh dan berhenti di 999, manakala Nikons bijak untuk menunjukkan "2.7k" jika mereka perlu. Mereka masing-masing hanya mempunyai tiga digit yang dipaparkan ini.
Nikons saya cacat dalam reka bentuk: mereka memandang rendah, yang agak melucukan, kerana Kanun-kanun berbeza saiz fail sesuai dengan imej dan Nikons cenderung untuk membuat gambar-gambar yang saiz yang sama, membuat ini lebih mudah.Sebagai contoh, D80 saya berkata, "516" tembakan untuk imej JPG Normal BESAR pada kad 2 GB. Saya sebenarnya mendapat kira-kira 800 tembakan kepada orang-orang.

 
Trick Tetapan Imej Custom dan tweak
Nikon membuat anda membeli kereta mereka $ 100 Nikon Capture perisian untuk mencipta dan beban lengkung dan tetapan gila ke dalam kamera anda. Anda perlu membeli ini untuk tweak lengkung, warna dan kontras selain daripada apa yang boleh anda lakukan dalam menu.
Canon membuat ini boleh didapati secara percuma di sini, dan termasuklah pelbagai pratetap menyeronokkan juga.

 
Saiz fail JPG dan Optimization Kualiti
Sibuk, terperinci, mata pelajaran contrasty perlu bit lebih JPG kelihatan baik daripada melakukan imej dengan latar belakang rata, kontras rendah dan ruangan kosong.
Canon melakukan pekerjaan yang lebih baik di sini. Saiz fail JPG Canon berbeza untuk mengekalkan kualiti yang berterusan. Ia bukan luar biasa untuk melihat file lemak tiga kali saiz kecil, dengan perbezaan satu-satunya subjek. Nikons stupider dan cenderung untuk menyimpan JPG fail saiz yang sangat serupa, membuang bit yang apabila tidak diperlukan dan mengurangkan kualiti apabila mereka.
Saya lebih suka Canon. Malah Nikon D2Xs dan D200, yang membenarkan pilihan baru untuk membiarkan fail JPGs berbeza saiz, tidak bekerja serta Kanun-kanun telah selama bertahun-tahun secara lalai.

 
Menetapkan Jam
Saya lebih suka Nikons saya, yang membolehkan saya menyemak masa yang kedua dan mengubah zon masa tanpa mengubah penentukuran kepada kedua saya. Nikons membolehkan anda menetapkan jam kepada kedua apa-apa rawak, bukan hanya pada saat-saat dengan hampir setiap jam digital yang lain.
Kanun-kanun hanya membaca minit yang terdekat, dan tidak mengiktiraf zon masa. Saya kehilangan tetapan tepat saya, kerana saya perlu untuk menetapkan semula daripada peringkat awal ketika menukar zon masa.
The Nikons terkini benar-benar melakukan kerja yang baik dan mudah untuk menggunakan peta dunia dan kalkulator zon masa dan paparan. Nikons (my D80 dalam kes ini) sedih menyembunyikan setting jam di bawah menu item MENU> SETUP> Dunia Masa> Tarikh.

 
Mendalam-Field Preview Button
Kanun-kanun bekerja serta-merta dan diam-diam. Saya ingin semua berjalan dengan baik ini. Sebaliknya, butang di sebelah yang salah dari Kanun-kanun jadi ia mengambil tangan yang kedua untuk digunakan.
Nikons adalah palsu mereka beromong kosong di sekeliling seolah-olah kamera mengambil gambar. Ini adalah menjengkelkan, tetapi belakang yang berguna di hari filem apabila saya dapat memukul untuk memuaskan hati orang-orang yang pestering saya untuk mengambil gambar mereka.

 
Penerimaan Caps Lens
Topi Canon agak rapuh. Mereka hanya mempunyai tab untuk melepaskan dari tepi, bukan depan. Nikon telah topi yang lebih baik.

 
So What?
Untuk kredit Canon, imej yang sentiasa kelihatan hebat. Sahabat saya yang menembak Canon hanya ke atas isu-isu ini yang kira-kira yang saya sedang merengek dan pergi membuat imej yang terbaik.

No comments:

Post a Comment